Followers

Thursday 16 June 2011

"When Me Sign Up, Sign in, siGn Out And thEn DeleTe acCounT" =)

Assalamualaikum sume.. Heee.. Kabare? Waras? Moga2 waras ye kalian sume =)
Hari ni ade nk kongsi2 crite skit lah.. Sy ni kn suke bcerita.. Hehe.. Yeke suke bcerita? Erm, mybe la kot kn3?
Klau nk dilihat pd tajuk, mst rse pelik kn? Ape bende la si shahir ni dok mrapu.. Actually, xde nk mrapu pape pon lah. hnya nk bkongsi pgalaman utk 2mggu ni jela.. Heee.. Hope sudi bace ye sume =)

Bismillahirrahmanirrahim didahului..
Actually "When Me Sign Up, Sign in, siGn Out And thEn DeleTe acCounT" ni adalah tjuk utk crita dimana starting aku mula2 nk bkerja lah.. Heeee, da gtau ni, so pd ssiape yg rase tjuk yg tah ape2 and xkna lgsg ngn jalan yg aku nk crita ni, xpyh bce la ek.. Ksian kt korg buang mse jek nnt.. Heeee..

When me sign up --> brmaksud dihari aku mhon utk bkerja disebuah pasar borong yg trletak lbih kurg 20min dari umah aku.. Aku mohon utk msuk kerja ni pd 1hb.. Isi la form sgala bgai.. And aku ngn mmber aku sorg lg ni request utk jd "store keeper" sbb tu je yg aku rse brpatutan ngn tenaga aku sbgai lelaki.. Aicehhh, bajet kuat la tu =p.. Hahaha..
Nk dipendekkan crita, keesokan harinya, HR utk pasar borong tu call suruh msuk kerja trus pd 3ptg, wktu dia call tu 2.20ptg.. Apa ke pndai HR uh.. Call la awl2 cik kak oii.. Dah time cmni bru call.. Adehhh.. So ngn mnggelabah tahap ibu kucing khilangan ank, aku pon bsiap, mmber aku x plak HR tu call.. Erghhhh, 1 hal lak aku kna gtau.. Sah2 la btmbah lmbat..

Now, when me sign in --> Time wktu tu dlm 3.15ptg, dtg kt opis HR uh, trus dpt pnerangan and then dpt punch card.. Kitorg ngn bangganya punch gunalan la kitorg punya card uh.. So, dgn ter'punch'nya card tu, bmulalah hari kami sbgai seorang store keeper.. Huahaha.. Msuk2 je dlm stor pasar borong uh, Ya Rabbi, punya la "Chantekkkkk =,=" hahaha.. Tratur btol brg2 dlm stor uh.. Tratur knon2 la, pdahal brterabur tahap gaban.. Hahaha.. Sape la store keeper sblum ni kn? Ape yg dibuat smpi stor tu scantik itu.. Hehehe.. But, dlm pkul 5 uh, aku kna pggil ngn seorang driver, upe2nye aku kna ikot dia hntr brg kt kdai runcit.. 3tmpt kna pegi ptg tu.. 1) Felda Pemanis, 2) Keratong 1, 3) Keratong 3.. What??? Felda Pemanis?? Kampung aku tuh.. hahaha.. 1st day da kna hntr brg kt kmpung sndiri.. Klakar2.. Tp sbb da nama pon kerja, xkesa la kn.. Ikot jela.. So, mlm tu aku balik dri hntr brg2 tu dlm pkul 8.30.. Best, dok dlm lori.. Jakonnyeee lahai... Sejuk weyhhhh =P

Utk hari2 yg brikutnya, aku da xde kna ikot hntr2 brg ni.. Kerja aku dok mgemas stor je, susun brg2, agkt2 brg, pecah2 brg2 mknn xde ea =)
Tp, slepas bberapa hari brikutnya, bmulalah hari2 yg men'tension'kn aku.. Aku kna jaga tmpt ikan, agkt ais guna fibre box yg besar tu kdg2 smpi 20box.. Huargghhhh.. Ape ni? Aku apply store keeper la, bkn jge tmpt ikan ngn ayam ni.. Huhuhu.. Time tu rse kna tindas sgt2 la.. ITU INI KENA BUAT!! Buat btol2 pon kna tuduh mncuri.. Perghhhh.. Mmg geram je aku tgk bos tu.. Kcik besar kcik besar jela..
Aku ptot dlm store jela bos.. Ape ni, ape ape ape??? Huhu.. Sabo jela.. Huwaaaaa..

Ape mksud sign out?? --> Tu mknanya time kitorg balik keje la weyh.. Tu time pling bhgia bg kitorg.. Hehehe.. Trase mcm bdk skola yg tggu loceng skola brbunyi mnandakan wktu pulg skola la.. Hihi =)
Aku suka kerja kt store ni.. Byk prubahan yg kitorg da lakukan.. Alhmdulillah, walau xramai yg appreciate ngn ape yg tlah kami lakukan.. Kitorg xkesa.. Asalkan msih ade org yg mghargai ngn ape yg kami lakukan.. Trima kasih amoiiii.. Hahaha..
Tp antara knangan yg x bole aku lupekan, aku kna agkt arak.. MasyaAllah, SubhanaAllah.. Bos suruh agkt tu, aku nk mnolak xbrani.. So aku agkt jela.. Walau ktika tu aku rse bsalah sgt.. Dan time tu aku rse nk bhenti je bila aku da mngangkat arak tu.. Allahuakhbar.. Tapi klau bhenti, nk bg reason ape? Ckp smbung blaja.. Mati lah kitorg sah2 xdpt gaji sbb kitorg tipu mse mohon msuk kerja tu.. Kitorg ckp kitorg xblajar.. Klau ckp blajar, dikhuatiri xdpt kerja plak.. So kitorg x leh bhenti on the spot..Kna take time utk crik reason yg kuat supaya dpt bhenti..

Beberapa hari kmudian, aku dpt idea cmne nk bhenti.. Aku mtk ptolongan abg long aku yg bkerja kt Balai Felda Jalan Semarak Kuala Lumpur.. Aku mtk tlong cmne? Nk tau? Hehehe.. Aku suruh abg aku buatkan 2 salinan brbentuk offer letter yg mnyatakan aku ngn mmber aku ni dpt tawaran smbung blajar dibawah tajaan Felda sndiri.. Pg td jgk abg aku buat surat tu, Pkul 10lebih abg long aku msj, gtau dah hntr kt email.. Melonjak riang aku.. Hahaha.. Then, mse wktu rehat tgahari td.. Aku pegi cc utk print out offer letter tu.. Haha..

So, da settle sumenye, dlm pkul 2 kitorg msuk kerja.. Pkul 4 bru jmpe akak HR yg 1st kitorg jmpe mse nk apply msuk kerja tu.. Kitorg ckp nk bhenti kerja dan kitorg sertakan offer letter palsu tu.. HAHAHA.. Aku bodek akak tu ckup2.. Alhmdulillah dia pcaya dan dia bg kitorg surat letak jawatan dan notis bkuat kuasa dlm tmpoh 24jam.. So, wktu yg dinanti dah tiba.. Pkul 6.04 ptg, kitorg punch card atau sign out utk kali akhir.. Dalam erti kata lain jgk, Kitorg delete account sbgai store keeper.. Hahaha.. Tamatlah pkerjaan kami ptg td slepas 2minggu kami bkerja.. Kami bngga krn tlah mninggalkn store tu dgn keadaan yg jauh lebih baik dan kemas brbanding diawal ptemuan kami ngn store yg pnas mmbara tu.. Huhu.. Slmt tinggal store ku syg.. Heee.. Smoge pnjaga mu slepas ini dpt mnjaga mu ngn baik, malah lebih baik dri kami ye.. Aminnnn.. =)

Aku mtk maap kt sume org yg aku dah tipu.. Aku tpksa buat cmtu sbb nk jaga hati sume org.. Sbenarnya badan aku yg kurus ni x berkelayakkan utk bkerja kt pasar borong tu sbb kerjanya tlalu berat.. Bkn dlm kmmpuan aku ngn mmber aku tu.. Aku mnipu utk kbaikan diri aku ngn mmber aku jgk.. Tkot2 klau trus2 kerja situ, mkin tjejas ksihatan kami.. Mmg sakit dah sluruh badan ni bila hari2 kna henyak dek bos.. Alahaiiii bos.. Huuuu.. We will never meet again after this.. Hahaha.. Maapkan kami bos klau byk mlawan.. Kami mlawan sbb kami kna fitnah, kami rasa kna tindas dan kami mlawan sbb kami disuruh bkerja bkn ditempat yg kami mohon..

Tu jela aku nk cite.. So, esk aku da x bkerja da.. Aku nk rehat b4 msuk sem 5.. Account has been deleted.. thats all.. Wasalam sume =)

-------> Crita ini x menarik lgsg.. Maaf =(

No comments:

Post a Comment